Eerste werkdagen

3 april 2019 - Mikumi, Tanzania

​​​​​​​​​Hallo!

Hier een nieuw verhaal over onze eerste werkdagen. Je hebt in het ziekenhuis 4 verschillende afdelingen. De vrouwenafdeling, de mannenafdeling, de kinderafdeling en de verloskamers. En ook heb je een operatiekamer. We zijn maandag begonnen op de vrouwenafdeling en elke week wisselen we van afdeling. Ook gaan we meelopen op de polikliniek en gaan mee met het personeel de dorpen in om kinderen te vaccineren, te wegen en om voorlichting te geven aan zwangere vrouwen.

Elke ochtend verzameld al het personeel in de voorste kamer van het ziekenhuis om daar te beginnen met gebed. Hierna gaan we naar de gezamenlijke overdracht. Hier zit al het personeel van de verpleegafdelingen bij. Daarna ga je naar de verpleegafdeling zelf en krijg je bij bed de overdracht van de nachtdienst.

Prijzenlijst

De dossiers zijn gelukkig in het Engels en de dokters kunnen ook goed Engels. Bij de verpleging is dit wisselend. Bijna elke nurse (zuster) is ook een midwife (verloskundige) en vinden het maar raar dat wij alleen en nurse zijn😂.

Na de overdracht ga je bedden opmaken en soms wat vitale functies meten. (Bloeddruk, temperatuur, hartslag en ademhaling) saturatie (zuurstof gehalte in het bloed) meten doen ze alleen op indicatie. Er wordt niet gewassen, er is geen douche en er zijn geen wastafels. Ook wordt er geen eten gedeeld, hier moet de familie voor zorgen. De patiënten zijn niet verzekerd en moeten dus zelf betalen voor de behandeling. Als ze het niet kunnen betalen worden ze weggestuurd. Doordat het ziekenhuis een stichting is zijn de prijzen acceptabel. Er hangt bij elke voordeur van de afdeling een prijzenlijst (die foto). 10.000 shillings is 4 euro.

​​​​​ De patiënten die opgenomen zijn hebben onder andere deze ziektes: malaria, hepatitis A/B/C, longontsteking, Diabetes, hoge bloeddruk en operaties. De operaties zijn wisselend. Er lag een patiënt die (ergens anders dan in het ziekenhuis) en abortus had laten doen, waarbij de baarmoeder geraakt was waardoor er een bloeding was ontstaan. Hierdoor moest de patiënt voor operatie en zijn de baarmoeder en eierstokken weggehaald.

Maar ook ondervoeding kom je hier tegen. Er was een meisje van 13 die opgenomen was met buikpijn. Ze had vreselijk veel pijn maar uit de echo kwam niks. Nadat de dokter met haar gesproken had kwamen we erachter dat ze verward was. Dit kan komen door een infectie, maar dit was uitgesloten. Na een gesprek met de moeder bleek dat ze erg arm waren en geen geld hadden voor groente en vlees. Ze at alleen rijst. Hierdoor was ze ondervoed. Dan wordt er voedingadvies gegeven maar meer kunnen ze ook niet doen.

Zo, dit is nog maar een klein stukje van alle belevenissen. Het is teveel om te schrijven maar er volgen meer verhalen!!

En voor de mensen die het filmpje van het huis nog niet gezien hebben, zie kopje video's.

​​​​​

​​

1. Anne:
    3 april 2019
    Jemig meiden, wat een bijzondere eerste indrukken! Wij kunnen het ons toch niet voorstellen dat je het ziekenhuis uit wordt gestuurd als je niet kunt betalen.. Heerlijke foto's met de kinderen. Doe je best daar en tot snel!
  2. Bonus papa en mama:
    3 april 2019
    Heel bijzonder om te horen hoe het er daar aan toe gaat bij jullie. Leuk hoor die foto's met aapjes erbij.
  3. Anja Minkhorst:
    4 april 2019
    Leuk om te zien meiden. Heel veel plezier en succes op jullie werk. Ga jullie volgen. Groetjes😘
  4. Carina:
    4 april 2019
    leuk om jullie verhaal te lezen.
    Voor mij heel vreemd dat je niemand hoeft te wassen
  5. Carin:
    4 april 2019
    Wat een geweldig verhaal. Heel apart maar leuk om te lezen. Nog veel plezier daar!