Ruaha nationaal park

11 juni 2019 - Mikumi, Tanzania

Vandaag voor het eerst geen verhalen van het het ziekenhuis. Want we hebben afgelopen week niet zo veel gewerkt. Ja erg he hoor ik jullie dan denken. Maar afgelopen woensdag was het suikerfeest en daar krijgt iedereen hier 2 dagen vrij voor. En wij dus ook. En ik kan jullie vertellen dat we daarvan hebben genoten. Voor ons gevoel hebben we hier een mini vakante gehad.

Eigenlijk hadden we zondag al afscheid in de kerk genomen maar dat was niet helemaal volgens plan van de kerk hier. Dus we zijn woensdag in de ochtend nog een keer lang geweest om officieel afscheid te nemen. Wij dachten dat word even een gesprekje met de dominee en daarna weer gaan. Maar niets was minder waar, het werd een hele ceremonie. Maar voor dat ik jullie daar over vertel moet ik eerst wat anders vertellen. Als wij hier ergens naar toe willen gaan, gaan we altijd met een tuktuk, dus nu ook. We zitten nog geen 10 minuten in de kerk en toen kwam lisette er achter dat ze haar tas had laten staan in de tuktuk. Nou er rijden hier minmaal 100 tuktuks rond en we hadden geen idee bij wie we hadden gezeten. Het enige toeval mocht zijn dat Anne voorin zat en daar hadden we een foto van genomen. We lieten de foto zien aan de dominee, maar wij dachten al lang dat we de tas kwijt waren. Ze verzekerde ons dat de tas zo terug zou zijn. Dat zou geen probleem zijn. Nou eerst zien en dan geloven. Er werden heel wat mensen gebeld en er kwam iemand langs die de foto ook wilde zien. En ja hoor hij herkende de persoon op de foto terwijl er alleen een klein stukje van zijn achterhoofd te zien was. Het is ook echt ons kent ons hier. Intussen was een andere jongen uit de kerk met een ander tuktuk rond gaan rijden om zo te kijken of hij Lisette's tas kon vinden. En echt ja je zou het je niet voor kunnen stellen even later kwam er een jongen met de tas van lisette binnen. Echt dat hadden we nooit kunnen bedenken. Maar gelukkig hebben we de tas terug. En nu konden we dan officieel afscheid gaan nemen. We moesten mee naar de kerkzaal van uit het kantoor van de dominee. Er klonk muziek en er waren allemaal mensen uit de gemeente aan het dansen. Echt zo speciaal. Er werd een speech gehouden door een van de jongens die altijd voor ons vertaalde. ook sprak de dominee ons toe en heeft voor ons gebeden omdat we elkaar nu niet meer zouden zien. Daarna werd ons gevraagd of we nog een keer het lied van zondag wilde zingen. Ja natuurlijk deden we dat. Ze stonden met ons samen op het podium. Terwijl we zongen werd er een taart binnen gebracht. Echt zo lief dat de dat allemaal voor ons deden. We voelde ons echt heel speciaal. En toen begon het ritueel met de taart weer. Een stuk van de taart werd in heel veel kleine stukjes gesneden en die kleine stukjes moesten we aan elkaar geven. Het blijft echt grappig om te doen. Alle 3 kregen we een cadeau dat was een kleed wat ze hier veel gebruiken als doek als het koud is of op vele andere manieren. We waren echt verbaast dat ze dit allemaal voor ons geregeld hadden, ze vinden het echt heel erg dat we weer weg gaan hier. Je voelt je echt heel speciaal als er op zo'n manier afscheid van je genomen word en merkt dan ook hoe erg hun het waarderen dat je regelmatig bij hun bent geweest. De rest van de dag hebben weer heerlijk genoten van het prachtige weer in Tan-Swiss. Lekker liggen bij het zwembad en verder even niets. Er stonden ons een paar drukke dagen voor de boeg.

IMG_20190605_104149

Donderdag ochtend stonden we om kwart voor 7 op het busstation want de bus zou tussen 7 en 8 uur vertrekken. Ja aan het wachten hier zijn we intussen wel gewend. En de bus vetrok om 8 uur dus we hadden niets te klagen. Na een rit van 5 uur kwamen we aan in Iringa. Hier hadden we voor de volgende dag een safari gepland. Onze gids van de volgende dag kwam ons van het busstation ophalen. We moesten heb cash betalen voor de volgende dagen, dus het werd eerst even pinnen. Dat was redelijk snel geregeld en daarna heeft hij ons naar ons hostel gebracht waar we de eerste nacht zouden overnachten. Daarna bood de man aan die met hem mee was om ons rond te leiden door de stand. Nou prima natuurlijk want dan kom je toch op de leukste plekjes. Maar eerst eten want we hadden nog helemaal niet geluncht. We zijn weze lunchen in een restaurant wat bekend is over de hele wereld door zijn lekkere gerechten. En het leuke aan dit restaurant is dat er mensen werken die doof zijn. Dit is voor hier heel bijzonder. Daarna hebben we lekker door de stad gedwaald zijn langs de massy markt geweest en hebben super veel leuke spulletjes gekochten. We hebben de zonsondergang bekeken van uit het restaurant de Rock hiervan uit keek je over de hele stad echt prachtig om te zien. Het was alleen iets te bewolkt en te koud voor een perfecte zonsondergang. We zijn daarom terug gegaan naar de shooters een ander restaurant in het midden van de stad en hebben daar heerlijk gegeten. Terug in ons hostel was de eigenaar nog niet aanwezig, we hadden haar geappt hoe het moest met de betaling enzo. Zegt ze; leg het geld maar onder je kussen dan is het prima. Ze zijn hier echt zo goed van vertrouwen.

IMG_20190606_165103

En dan de safari's, die waren echt te mooi. Vrijdag hebben we eind van de ochtend onze eerste safari gedaan, toen een sunset drive en de volgende ochtend en sunrise drive. Echt te geweldig allemaal. We hebben van elke moment genoten en echt super veel dieren gezien. Maar als je daar wat meer van wil zien moet je ons filmpje kijken.

IMG-20190608-WA0007

En dan nu op naar onze laatst week in het ziekenhuis. De tijd gaat hier echt veel te snel. Maar stiekem vinden we het ook wel leuk dat we jullie straks allemaal weer zien en nog veel meer verhalen met jullie kunnen delen!!

IMG-20190608-WA0009

1. Carina:
    11 juni 2019
    Geweldig meiden! Het zit er bijna op. Nog een week genieten en dan weer terug naar Nederland met heel veel ervaringen rijker. Niets zal meer hetzelfde zijn. Tot ziens in Nederland 😍
  2. Bonus papa en mama:
    12 juni 2019
    Hoi Lisette en Petra. Bedankt voor al jullie mooie verhalen en de avonturen die jullie met ons gedeeld hebben. Zo kregen wij hier in ons eigen landje een klein beetje een idee hoe het er allemaal aan toegaat in een land als Afrika. Voor nu nog een korte fijne vakantie toegewenst. Hartelijke groet bonus papa en mama. 🌞
  3. Tante Joke:
    12 juni 2019
    Zoooo jullie worden daar wel gewaardeerd zeg! Dat moet je in Nederland altijd maar afwachten😬... Enne, ik heb nog niks gelezen over leuke jongens daar? Of zijn die er niet😍? Gelukkig vieren jullie daar vakantie 🏖want hier in Nederland regent het pijpenstelen 🌧. Veel plezier nog, en de groeten van ons
  4. Heleen de Klerk:
    14 juni 2019
    Wat een mooi verhaal weer. Geniet nog van jullie vakantie!
    Groetjesss