Kinderafdeling

11 april 2019 - Mikumi, Tanzania

Deze week meegelopen op de kinderafdeling. Om even te beginnen met het feit dat ze hier altijd erg moeten wennen dat er ineens 2 blanke, nieuwsgierige zustertjes meelopen de hele dag. En ook nog eens van alles willen doen! Pfff... 😂

De kinderafdeling

De afdeling bestaat uit 24 bedden. Moeder en kind slapen op 1 bed, en als er nog een kindje ziek is van hetzelfde gezin ligt deze ook in het bed erbij. Leuk weetje: er lopen continu katten over de afdeling. Die komen naar binnen om eten te bietsen en om tegen het zuurstof aparaat te liggen (lekker warm).

De kinderen worden hier over het algemeen opgenomen met longontsteking, blaasontsteking, malaria, buiktyfus en bloedarmoede. De bloedarmoede komt meestal van de malaria. Malaria zijn parasieten die door een muggenbeet in het bloed komen. Je kunt hieraan overlijden. De parasieten in het bloed zuigen de rode bloedcellen op en hierdoor ontstaat er bloedarmoede. Dit wordt behandeld met bloed van familie. Een van de ouders krijgt een briefje zodat er bloed afgenomen wordt, en dit wordt aan het kindje toegediend.

Elke dag komt de arts op de afdeling om de kinderen te beoordelen. Voorafgaand aan de visite bid de dokter met alle moeders en kinderen om de gezondheid van de kinderen. Daarna begint de ronde. Als de kinderen tijdens de ronde huilen, wordt er vriendelijk verzocht aan de moeder om het kind aan de borst te leggen anders is het zo'n herrie. Ook krijgen de moeders voorlichting over het tijdig naar het ziekenhuis komen als het kindje ziek is, het noodzakelijk gebruik van een klamboe om zo malaria te voorkomen en het tijdig verschonen van de 'luiers'. De vrouwen gebruiken doeken met hierover een plastic onderbroek. Dit zit vaak te lang en wordt broeierig waardoor kinderen een blaasontsteking krijgen.

Voorlichting geven op de kinderafdeling

Je hebt ook hier verschillende medicijnrondes. De antibiotica en pijnstilling wordt verschillend gegeven. Soms in tablet vorm, soms via het infuus (als kinderen deze hebben) en soms in de spier. Als de kinderen geen canule hebben om in het infuus de antibiotica te geven krijgen ze het dus in de billen gespoten. Dit is best zielig om te zien.

Een van de kinderen waar we voor gezorgd hebben deze week was heel ernstig ziek. Het had bloedvergiftiging, bloedarmoede en hersenvliesontsteking. Het kindje huilde niet meer, keek met een rare blik naar boven en gaf nauwelijks reactie. Het zou snel infuus moeten krijgen met antibiotica en bloed maar het lukte niet om een canule in de ader te brengen. En dit had ook geen prioriteit voor het personeel. Er kwam van alles tussendoor. Het kindje was heel moeilijk te prikken en nadat het 40 keer geprikt is, door 5 verschillende personen zijn ze ermee gestopt. Dan maar antibiotica via de spier in de billen. Maar dat zou niet voldoende zijn. De dag erna werd deze casus besproken. Het kindje was inmiddels in coma geraakt. Er zou niet meer gedaan kunnen worden dan dit, ze hebben dan te weinig keus in de antibiotica en geen andere opties als het niet lukt om er een canule in te krijgen. Met de ronde werd er besproken dat we alles gedaan hadden wat we hier konden en dat het kindje overgeplaatst moest worden naar een ziekenhuis in een grote stad. Maar de ouders waren erg arm. Helaas heeft het te veel tijd ingenomen om de rekening in dit ziekenhuis te betalen en de reis te bekostigen naar het anders ziekenhuis dat het kindje te slecht was geworden en niet meer verplaatst kon worden. Het zou overlijden onderweg.

Op dit moment wordt hier alles gedaan wat ze kunnen om het kindje in leven te houden maar het heeft geen grote overlevingskans. Mede door het weinig materiaal, het trage en toch soms ook wel lakse handelen van het personeel en de arme ouders. Heel heftig en verdrietig om te zien.

Ondanks dit kindje hebben we echt een hele mooie week gehad waarin we veel kindjes hebben zien opknappen en weer lekker naar huis mochten.

Mijn vriendin van de kinderafdeling😍

1. Yu-Lianne:
    11 april 2019
    Wat een mooie maar ook heftige casussen zeg! Bijzonder om dat zo te lezen, niet te vergelijken met hier in Nederland. Heel veel succes en sterkte voor de komende week!
  2. Opa en oma Klok.:
    11 april 2019
    Wel heftig wat jullie allemaal meemaken.Wat een voorrecht dat wij in Nederland wonen.Heeft jullie kennis nog meerwaarde daar?. Mogen jullie ook je eigen visie geven?Je zou zeker meer willen doen, maar dat is dan waarschijnlijk niet mogelijk. Wel heel leerzaam allemaal ,wij wensen jullie de kracht toe om je zo veel mogelijk in te zetten en liefde te geven.Dat mag je dagelijks van de Heere afsmeken ,ook voor de genezing van de kinderen.
  3. Arianne de Waal:
    11 april 2019
    Zeker heftig allemaal. Wat zien jullie een hoop en wat maken jullie veel mee. Zeker omdat je weet dat het anders kan maar de middelen er niet zijn. Geef maar veel van jullie liefde .
  4. Rob & Bianca:
    11 april 2019
    Hoi meiden,dit is denk ik een heftige ervaring geweest deze week. Wat triest en wat erg. Ik ga hard duimen dat er toch nog een kansje is dat t kindje t overleefd.
    Heel veel sterkte lieve meiden en dikke xxx van ons
  5. Carina:
    12 april 2019
    Hallo allebei, wat een verhaal. Zo anders dan bij ons, niet voor te stellen dat zoiets mogelijk is. Een wereld van verschil en waarom? Ik denk dat het jullie wel tot nadenken aanzet. Sterkte met het verwerken van deze moeilijke zaken.
  6. Chantal:
    12 april 2019
    Hoi meiden, wat een verhaal en wat een verschil.. zal erg veel indruk hebben gehad... sterkte meiden...

Lieve groetjes van ons
  7. Rianne:
    13 april 2019
    Wat zullen de mensen daar blij zijn met de hulp en liefde van jullie. Jullie doen mooi en goed werk. Heel veel succes de komende tijd.
    Liefs